joi, 17 martie 2011

Osteoporoza, "boala tacuta"

Pot spune ca in ceea ce priveste sanatatea mea si preventia diferitelor boli sunt ignoranta. In proportie de 70% nu imi bat capul cu asta. Evident ca nici despre osteoporoza nu am fost interesata prea mult pana acum, evident ca auzeam ca este o boala grava, dar toate imi treceau pe la urechi si atat. Nu ca as fi singura in aceasta situatie. Se pare ca Osteoporoza este o boala ignorata, subdiagnosticata si subtratata in general, desi milioane de oameni sufera de aceasta maladie.
Ei bine, iata-ma citind despre aceasta boala mai multe articole, ca urmare a faptului ca mama a fost diagnosticata ieri ca avand Osteoporoza. Si ce am aflat nu mi-a placut deloc, ba chiar m-a inspaimantat putin.

Se pare ca Osteoporoza este o boala "tacuta", nedepistata in general pana la prima fractura avuta. Este o boala ce poate aparea dupa 45 de ani dar si mai devreme in unele cazuri.  Ea se caracterizeaza printr-o densitate osoasa scazuta care duce la deteriorarea tesutului osos. Ceea ce inseamna ca avem un sistem osos extrem de fragil si ca suntem expusi oricand la riscul unei fracturi.
Osteoporoza este mai frecventa in cazul femeilor (1 din 3 femei), dar apare si in cazul barbatilor (1 din 8 barbati).

Cum o prevenim? Printr-un mod de viata cat mai sanatos. Printr-o alimentatie bogata in calciu (lactate, branzeturi, legume proaspete), prin miscare fizica zilnica de minim 30 de minute, prin evitarea fumatului si a consumului excesiv de alcool. Aici gasiti cate ceva despre regimul alimentar si osteoporoza.

Cum o depistam? Prin masurarea densitatii minerale osoase (DMO), o metoda nedureroasa ce consta in scanarea densitatii sistemului osos (sper ca m-am exprimat corect).

Despre  riscul de mortalitate in cazul fracturilor si al acestei boli in general nu mai scriu, ci va las pe voi sa aflati singuri. Tot ce mai pot spune este ca institutiile statului ar trebui sa contribuie mai mult la o mai buna educatie sanitara a tuturor, si in special a copiilor, care dupa parerea mea sunt mult mai expusi decat am fost noi (ma refer la generatia mea) la multe astfel de boli.

Sanatate va doresc!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu